Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته با انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی ارگ کریم خانی بر روی گردشگران به دلیل تصویر برداری ساخت سریال سووشون منتشر شد.

موید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این رابطه گفت: تصاویر جمعیتی که در عکس‌های فضای مجازی شاهد هستیم گویای این است که اطراف و محوطه مجموعه ارگ خود یک فضایی برای تفریح و رفت و آمد شهروندان است و همه این  افراد بازدیدکننده و گردشگر به مجموعه ارگ کریم خانی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سریال سووشون اثر تاریخی ملی برای شناساندن فارس به مردم و ماهیت کار تبلیغ و تبیین جایگاه والای فارس در تاریخ کشور در دوران حساس است بنابراین شرایط مساعدت حداکثری برای تحقق مناسب اهداف تعیین شده در ساخت سریال در فارس ادامه خواهد داشت.

محسن نژاد گفت: این یک روال عادی بین المللی است که محیط‌های تاریخی برای ساخت سریال‌های تاریخی در اختیار گروه‌های فیلم برداری قرار گیرد همانند قهرمان اصغر فرهادی و شهرزاد حسن فتحی.

پیشتر از این اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس طی گفت‌و‌گویی با خبرنگاران اعلام کرده بود که قطعا مردم فارس میزبان خوبی برای تیم «سووشون» رمانی مشهور درباره مردم شیراز خواهند بود تا فیلم ساخته شود.

او گفت: محتوای رمان ضد استعماری است و پرداختن به این مسئله در قالب فیلم و سریال در یک وجه درخور اهمیت است.

محبی‌پور ضمن تشکر از حرمت منتقدان واقعی توسط تیم فیلمبرداری این مجموعه نمایشی، گفت: استان فارس و شهر شیراز همواره بستر و جایگاه مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این همراهی از سوی مردم و مسئولان برای تولید آثار فاخر وجود دارد.

مصطفی مشفقیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز گفته بود که ساخت سریال سووشون یک فرصت تاریخی و بسیار مهم برای شهر شیراز است و همه متولیان فرهنگی در شهر و استان ما، باید متوجه اهمیت و لزوم حمایت از تولید آن باشند.

 مشفقیان گفت: سووشون یکی از برترین آثار ادبی تاریخ کشور ما در حوزه رمان محسوب می‌شود که از چند جهت حائز اهمیت است، نخست آنکه روایتی واقع‌گرایانه، باورپذیر و درعین حال جذاب از یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ کشور ما یعنی اواخر سقوط پهلوی اول و روی کار آمدن پهلوی دوم و دوران استعمار را دارد و دیگر آنکه بستر وقوع تمام این وقایع در شهر شیراز است.

او به نقش شیراز در خیزش‌های تاریخی ملت ایران اشاره و گفت: این رمان و هر اثر نمایشی دیگری که بر اساس آن ساخته شود به خوبی می‌تواند نقش پررنگ و بی بدیل شیراز و شیرازی‌ها را در خیزش‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهانه و بر ضد ظلم و استعمار در طول یکصد سال گذشته نشان دهد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: ساخت این سریال در شیراز، علاوه بر دستاورد‌های فرهنگی، از جهت هنری نیز یک فرصت مغتنم برای شهر ما محسوب می‌شود چراکه جمع زیادی از هنرمندان و دیگر عوامل فنی و تخصصی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سریال به نقش‌آفرینی خواهند پرداخت و در بخش خدماتی و گردشگری نیز ساخت این سریال دستاورد‌های اقتصادی برای شهر شیراز به دنبال خواهد داشت و همچنین جمع قابل توجهی نیز از هنرمندان و هنروران شیرازی در این پروژه حضور خواهند داشت.

هادی امامی مقدم  سرپرست تیم کستینگ استان فارس نیز در تشریح انتخاب بازیگران در سریال سووشون، گفت: در آذرماه سال گذشته برای اولین بار از حدود ۸۵ گروه نمایشی مصوب از ۳۵ شهرستان استان فارس شروع  به اطلاع رسانی کردیم تا بازیگرانی که سال‌ها در این عرصه و حرفه وقت و انرژی گذاشتند را در اولویت قرار داده باشیم.

او گفت: در ادامه به گروه مجمع نمایندگان تئاتر فارس، گروه روسای انجمن نمایش شهرستان‌های استان فارس و آموزشگاه‌های آزاد نمایشی و سینمایی فعال در سطح استان نیز جهت انتخاب بازیگران در سریال سووشون به کارگردانی خانم نرگس آبیار اطلاع رسانی و اقدام کردیم.   

سرپرست تیم انتخاب بازیگران بومی استان فارس ادامه داد: در بهمن ماه نیز یک فراخوان عمومی برای شهروندان استان فارس داده شد که حدود ۳ هزار عکس و فیلم علاقمندان بازیگری به شماره روابط عمومی سریال ارسال گردید.

او اشاره کرد که از میان فاز اول عکس‌های تهیه شده از بازیگران، حدود ۹۰۰ عکس انتخاب و مورد تائید اعضا قرار گرفت که شامل بازیگران حرفه‌ای، باتجربه و رزومه دار استان بود که پس از ارسال عکس‌های فوق به گروه کارگردانی، حدود ۱۷۰ نفر با تشخیص کارگردان این سریال (خانم آبیار) انتخاب و مورد تائید قرار گرفتند که روزانه و طی ده روز ۱۰ تا ۱۵ نفر دعوت به تست حضوری شدند و با تاکید خانم آبیار ۱۰ روز دیگر تمدید گردید و تعداد ۲۰۰ بازیگر درجه یک دیگر نیز که مطابق عکس انتخاب نشده بودند به صورت حضوری دعوت و مورد بررسی توسط تیم کارگردانی قرار گرفتند.

او در ادامه یادآور شد که از پیشکسوتان عرصه تئاتر، تلوزیون و سینمای شیراز و دیگر شهرستان‌ها نیز در قالب قرار همکاری، دعوت به عمل آمد که تعدادی از این عزیزان از سوی خانم آبیار برای ایفای نقش انتخاب شدند.

همچنین در ادامه، فراخوان عمومی انتخاب هنروری نیز داده شد که مجموعا ۶ هزار نفر از سطح استان فارس جهت حضور در بخش هنروری اعلام آمادگی کردند.

سرپرست تیم کستینگ استان فارس گفت: تا این لحظه ۱۲۰ بازیگر برای ایفای نقش از کل استان فارس انتخاب گردیده که یا جلوی دوربین رفته با خواهند رفت. همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر از هنروران نیز انتخاب و نقش آفرینی کرده‌اند.   

امامی مقدم گفت: نیمی از اعلام آمادگی بازیگران بعد از انتشار فراخوان مربوط به استان‌های دیگر و حتا خارج از کشور بود و مابقی از شهر شیراز و دیگر شهرستان‌های استان بودند.

 او گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازیگران سریال فوق از استان فارس انتخاب شده اند که برای نقش‌های اصلی و همچنین نقش‌های کوتاه به ایفای نقش خواهند پرداخت.

امامی مقدم گفت: از میان ۱۲۰ بازیگر انتخاب شده تا این لحظه، حدود ۶۰ بازبگر از شهرستان‌های شیراز، قیر و کارزین، آباده، فسا، اقلید، کازرون، مرودشت، رستم، داراب، خرمبید، نی ریز، فیروزآباد و چند شهرستان دیگر می‌باشند و ۶۰ نفر از آن‌ها از بازیگران ساکن شیراز هستند که روند انتخاب همچنان تا پایان سال بر اساس نیاز ادامه خواهد داشت.

سرپرست تیم انتخاب بازیگران بومی استان فارس اولویت انتخاب‌ها را نزدیک بودن چهره به نقش اعلام کرد و گفت: با توجه به ساخت این فیلم که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است چهره‌های مدرن و امروزی که مورد عمل جراحی قرار داشتند مورد انتخاب قرار نگرفته اند..

امامی مقدم گفت: ما با قاطعیت و بر اساس اسناد موجود به ۸۰ درصد از بازیگران کل استان فارس اطلاع رسانی دقیق کرده ایم و تیم کارگردانی و شخص خانم آبیار بازیگران را مورد بررسی و انتخاب قرار داده اند.

قابل ذکر است که سریال امیرکبیر به کارگردانی سعید نیک‌پور در کاخ گلستان؛  فیلم پدر سالار با چندین حجره و اتاق و حوض نوستالژیک وسط حیات با بازی محمدعلی کشاورز در نقش اسدالله خان در خانه‌ای تاریخی با قدمت ۱۰۰ سال در منطقه امام زاده یحیی تهران متعلق به یکی از نوادگان قاجار ساخته شد.

سریال بانوی عمارت در عمارت خانه طباطبایی‌ها با حدود دو قرن قدمت ساخته شده که یکی از معروف‌ترین بنا‌های دوره قاجار هست و در شهر کاشان ساخته شده و یا سریال «دایی جان ناپلئون» که در خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان) خیابان لاله‌زار قدیم  یا پیش‌تر لوکیشن فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی که در محله امامزاده یحیی (ع) بوده و مغازه برادران آب‌منگل، قصابی فرمان، قهوه‌خانه‌ای که پاتوق بازیگر‌ها بود و حمامی که یکی از برادران آب‌منگل در آن کشته شد (حمام نواب)، که ساختمانی قدیمی و آجری در محله عودلاجان است.

سریال شهرزاد حسن فتحی در چندین عمارت تاریخی ساخته شد که مشهورترین آن خانه بزرگ‌آقای دیوانسالار با بازی علی نصیریان در باغ سلیمانیه یا کوشک وثوق‌الدوله بود. این عمارت با بیش از ۱۰۰ سال قدمت توسط وثوق الدوله نخست وزیر قاجار و پهلوی ساخته شده. خانه موتمن الاطبا دیگر لوکیشن این فیلم هم حداقل یک سده قدمت دارد.

سریال قهوه تلخ مهران مدیری در کاخ صاحبقرانیه یا مجموعه کاخ نیاوران ساخته شد. اهمیت این کاخ به اندازه‌ای است که برای مدتی با هدف مراقبت بیشتر بازدید از آن ممنوع و مجازی بود.

 سریال جیران که هم اکنون در حال پخش هست هم در عمارات تاریخی شمس العماره، تخت مرمر و مجموعه کاخ گلستان ساخته شده است.

گفتنی است سریال سووشون برگرفته از اثر برجسته ادبی سیمین دانشور که تا کنون بیش از ۲۷ بار تجدید چاپ شده و بیش از ۱۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده در حال حاضر در شیراز در حال ساخت است.

ساخت این اثر فاخر فرهنگی در اقلیم شیراز و معرفی مجدد و سینمایی میراث کهن فارس و شیراز است که تقریبا ۷۰ اثر فاخر شهر مارو معرفی می‌کند.

در این سریال که با لهجه دوس داشتنی شیراز ضبط میشود بیش از ده تا سوپر استار سینما حضور دارند که با توجه اساتید لهجه در حال اجرا هستند و بیش از ۸۰۰ هنرجو و هنرمند عزیز ما در فارس در مرحله نخست درگیر این کار هستند.

این سریال تاریخ حدود یک صد سال قبل مردم فارس و شیراز و عشایر قهرمان مان رو به تصویر می‌کشد و یک اثرفاخر کاملا فرهنگی و تاریخی است، اما اینکه چرا عده‌ای نمی‌خواهند در فارس و شیراز کار‌های فاخر در خور و شان مردم عزیزباشد جای تعجب است.

لازم به ذکر است نرگس آبیار علاوه بر فیلمسازی در حوزه‌ی ادبیات هم فعال است و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی جشن حافظ را هم در کارنامه‌ی خود دارد و اقتباس او از رمان سیمین دانشور، می‌تواند از اتفاق‌های مهم و خبرساز امسال فضای هنری در ایران باشد و ۳۰ کتاب در حوزه رمان در کارنامه خود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارگ کریم خانی شیراز سریال سووشون انتخاب بازیگران سریال سووشون شهرستان ها استان فارس ساخت سریال سرپرست تیم خانم آبیار امامی مقدم شهر شیراز ساخته شده ساخته شد برای شهر او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • (ویدئو) سکانسی از قسمت جدید افعی تهران در فضای مجازی وایرال شد
  • عکس | بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد